Po ostatnich artykułach nasi czytelnicy zaczęli pytać, co po mi ten feedback? Po co ryzykować, że dostanę kanapkę z g***? Czy naprawdę informacja zwrotna jest mi potrzebna? Już spieszymy z informacjami specjalnie dla was!
Otóż, informacja zwrotna przynosi nam mnóstwo korzyści. Pozwólcie, że wymienię te, które dla mnie są najważniejsze:
- W momencie, gdy sama proszę o feedback, czuję, że panuję nad sytuacją, że w każdej chwili mogę szybko poprawić swoje działanie, a tym samym jako PM mam poczucie autonomii.
- Moi współpracownicy bardziej mi ufają, bo oprócz tego, że ja czuję kontrolę, to dodatkowo wyrażam pokorę i pokazuję, że doceniam zespół, kierownika, współpracowników.
- Jestem w stanie praktycznie wykorzystać te informacje i wprowadzić zmiany w dokumentach, pracy w sprintach czy planowaniu backlogu.
- Sama wybieram moment, kiedy proszę o feedback, jestem na niego przygotowana, nikt mnie nie zaskoczy, nawet kanapką ☺
Nabywając umiejętność w poszukiwaniu feedbacku pracujesz nad sobą w sposób ciągły, a nie tylko 2 tygodnie od czasu rozmowy rozwojowej.
Jedna ważna kwestia! Kiedy prosisz już o informację zwrotną i ją otrzymasz – staraj się to praktycznie wykorzystać. Oczywiście możesz usłyszeć i nic nie poprawiać, ale w takim razie, zadaj sobie pytanie: po co ci ten feedback? Działając w ten sposób następnym razem usłyszysz: Jest OK. Dlaczego? Nikt nie będzie tracił czasu na przekazanie Ci informacji z których nie korzystasz.
Staraj się ukierunkować feedback. Być może czasem zastanawiasz się, “czy ja te raporty robię dobrze? Czy nie brakuje jakiś danych?”
Zapytaj o to wprost, ukierunkuj swojego leadera, żeby potwierdził/zaprzeczył twoim wątpliwościom. Przekazane informacje obróć w działanie.
Inicjatywa poszukiwania informacji zwrotnej ma jeszcze jedną moc: buduje więź z ludźmi. To nie tylko szczególnie ważne, gdy jesteś nowy/nowa w pracy, ale gdy dostajesz nowy projekt, nowy produkt z grupy ludzi chcesz zbudować zgrany team, postaraj się inicjować feedback nie tylko do siebie, ale w stosunku do całego zespołu, waszej organizacji, jakości pracy oraz kwestii, które warto doszlifować.
Przeczytajcie koniecznie nasze poprzednie artykuły odnośnie feedbacku!