Analiza biznesowa, Analiza IT, Badania i rozwój, Project Manager, Zarządzanie czasem, Zarządzanie zespołem, Zwinne

Automatyzacja podejmowania decyzji biznesowych

Ostatnie 2 lata zmusiły przedsiębiorców na całym świecie do podejmowania szybkich decyzji, w środowisku pełnym niepewności, zmiany i braku stabilizacji nie tylko w okręgu, w którym działała firma, ale na całym świecie. Do tego doszły zmartwienia o zdrowie i życie najbliższych co często wpływało na to jakie decyzje były podejmowane. Wiele firm (nie tylko tych największych) zaczęło wspomagać się sztuczną inteligencją w podejmowaniu decyzji biznesowych.  W tym artykule opiszę w jakim zakresie firmy wspomagały się automatyzacją.

W 2020 roku Gartner wskazał, że od 2 lat ok 65% podejmowanych decyzji jest bardziej złożonych (czyli jest więcej opcji do wyboru i/lub angażują one większą ilość interesariuszy). Inaczej mówiąc: kontekst podejmowanych decyzji zmienia się szybko, mamy więcej opcji, ale też zwiększyła się ilość uczestników procesu podejmowania decyzji i osób tymi decyzjami zainteresowanych. Największe tempo zmian zaobserwowano w biznesie cyfrowym, ale w pozostałych branżach sytuacja jest również bardziej dynamiczna niż w ubiegłych latach.

Decyzje, które są podejmowane dzisiaj, muszą odzwierciedlać sytuację tu i teraz. Jest to zatem idealne środowisko dla działania sztucznej inteligencji i automatyzacji decyzji. Przedsiębiorstwa mogą automatyzować podejmowanie decyzji w różnym stopniu:

  1. Wspomagać w podejmowaniu decyzji, czyli na bazie analiz, modeli, rekomendacji bazujących na sztucznej inteligencji mogą być uzupełnieniem wiedzy i spostrzeżeń człowieka lub to człowiek może być uzupełnieniem dla analiz wykonanych przez sztuczną inteligencję.
  2. Sztuczna inteligencja zaleca daną decyzję, ale ostateczną weryfikację przeprowadza człowiek – inaczej pisząc: system może zalecić decyzję, wskazać alternatywy dla przedsiębiorcy stosując odpowiednie analizy, ale to człowiek wybiera, którą alternatywę wybierze.
  3. Pełna automatyzacja decyzji – polega na tym, że to system samodzielnie podejmuje decyzję za pomocą analityki.

Wybór stopnia automatyzacji decyzji zależy od konkretnego przypadku i typu decyzji. Każdy przedsiębiorca wie też z jakiego systemu Sztucznej Inteligencji korzysta. Czy jego modele w ostatnich tygodniach pokazywały odpowiednie opcje, czy są prawidłowo wytrenowane. Stopniowo po kilku miesiącach inwestując w Sztuczną Inteligencję może zaufać jej coraz bardziej.

Jakie są zalety wprowadzenia sztucznej inteligencji do swojego przedsiębiorstwa?

  1. Dobrze wytrenowane modele pokazują nam sytuację tu i teraz – bez opóźnień
  2. AI nie ma emocji, nie czuje niepewności, strachu, działa sprawnie, szybko i spójnie
  3. AI zwiększa elastyczność w podejmowaniu decyzji
  4. Sztuczna inteligencja zapewnia większą jakość decyzji podejmowanych na większą skalę
  5. Pokazuje wszystkie możliwe alternatywy, a nie tylko wybrane
  6. To od nas zależy na jakim poziomie ją wykorzystamy i jak bardzo jej zaufamy.

Każda nowość wprowadza niepokój oraz powoduje, że człowiek zastanawia się czy warto z niej skorzystać. Prekursorzy sprawdzą i wprowadzą do swojego przedsiębiorstwa technologiczne nowinki szybciej, niezdecydowani poczekają, zobaczą czy u innych się sprawdzi. Warto sprawdzać postępy w korzystaniu ze sztucznej inteligencji wśród naszych klientów czy dostawców. Pytać jak u nich działa, jakie są ich doświadczenia i jakie narzędzia polecają.

A w waszym przedsiębiorstwie wspomagacie się Sztuczną inteligencją? Czekamy na wasze komentarze w tym zakresie!

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *