Dzisiaj mam przyjemność zrecenzować dla was publikację będącą wynikami badań naukowych prowadzonych przez pracowników z Uniwersytetu Łódzkiego: książkę Tomasza Czapli, Ewy Walińskiej, Współczesne problemy zarządzania przedsiębiorstwem – perspektywa kluczowych obszarów jego dokonań. TOM II: Zarządzanie ludźmi, zarządzanie finansami, marketing, logistyka .Jest to nowa pozycja, wydana pod koniec 2020 roku w której znajdziecie bieżące problemy zarządzania przedsiębiorstwami z zakresu: zarządzania ludźmi, finansami, marketingu i logistyki.
Każdy z 12 rozdziałów skupia uwagę czytelnika na konkretnych zagadnieniach, od podejścia systemowego we współczesnej organizacji, poprzez automatyzację procesów biznesowych, rolę menadżera jako coacha, rolę marketingu mediów społecznościowych, rolę audytu w doskonaleniu procesów jakościowych, analizę dyskryminacyjną w finansach, instrumenty finansowe wsparcia biznesu, perspektywy i bariery rozwoju, zarządzanie strategiczne gospodarstwami rolnymi, farma wertykalna farma uprawna oraz mechanizmy zarządzania instytutami badawczymi w praktyce.
Wyróżnikiem tej publikacji jest to, że każdy z rozdziałów zawiera dogłębną analizę zagadnienia ze wskazaniem konkretnego typu organizacji (od przedsiębiorstw IT, przez organizacje pozarządowe do farm wertykalnych). Takie wskazanie jest niezwykle cenne dla czytelnika, gdyż klarownie wskazuje branżę, na której skupiały się badania naukowe. Dla mnie jako czytelnika jest to niezwykle interesująca lektura ze względu na przekrój branż jakie mogłam znaleźć w publikacji. Będąc na co dzień IT Project Managerem, moja uwaga skupia się na tej branży oraz branżach moich klientów, dzięki tej publikacji mogłam zderzyć się z problemami organizacji pozarządowych i ich relacji z sektorem prywatnym.
Uwagę przyciągają też rozdziały związane z social media (a dokładnie Influencer marketing) oraz coachingiem dla pracowników. Tematyka tych rozdziałów została przedstawiona z innej (badawczej) perspektywy i wskazuje elementy na które nie natkniemy się w publikacjach ogólnie dostępnych na rynku.
We współczesnej gospodarce rośnie rola instytutów badawczych. Nie każdy jednak sektor może uzyskać wyniki badań ze swojej branży. Mnóstwo instytutów działa w branżach, które są popularne na rynku pracy, dlatego też ukłony w tej publikacji należą się w stronę autorów, którzy nie boją się „mniej popularnej branży” i poruszyli kwestię idei i wyzwań w rolnictwie i farmach wertykalnych. Chodź pewnie dla wielu polskich kierowników projektów nie jest to interesująca branża, jestem pewna, że już za kilka lat organizacja takich farm, zarządzanie nią stanie się bardziej popularne i wygeneruje dużo miejsc pracy.
Polecam publikację, gdyż przedstawia bieżące problemy z którymi mierzą się przedsiębiorcy, a zderzenie perspektywy praktyki z wiedzą naukowo – badawczą wniesie do naszej pracy wiele cennych wskazówek.