Komunikacja, Product Owner, Project Manager, Zarządzanie zespołem

Komfortowe proszenie o pomoc

Czy proszenie innych osób o pomoc czy drobną wskazówkę jest dla was niewygodne lub krępujące? Ile razy wolicie nie zapytać i męczycie się, przeraża Was myśl “co ludzie powiedzą”? 

Przeczytajcie koniecznie co zrobić, żeby nie czuć się źle pytając. 

Najważniejszą kwestią w proszeniu o pomoc jest to, żeby prosić:

  • głośno, 
  • wyraźnie, 
  • bezpośrednio. 

Żeby mieć pewność, że na Twoje pytanie padnie odpowiedź: TAK, miej jasność co do tego, jakiej dokładnie pomocy potrzebujesz. Każdy z nas ma wątpliwości, gdy ktoś prosi go o coś, co nie jest wiarygodne, konieczne i niezrozumiałe.  Jeżeli więc ktoś nie zrozumie Cię dobrze – nie zareaguje.  

Staraj się też unikać przeprosin, wyjaśnień czy zapłaty.  To co najczęściej powoduje, że ludzie są niechętni do pomocy to poprzedzenie pytania stwierdzeniem: „Naprawdę nienawidzę tego robić” lub oferowanie płacenia za pomoc, co sprawia, że ​​inni czują się nieswojo i się wycofują. 

Kolejną kwestią jest niepytanie o pomoc w wiadomościach e-mail lub w smsie, wtedy łatwiej jest komuś powiedzieć „nie”. Pytanie twarzą w twarz lub w rozmowie telefonicznej nie jest desperacją, lecz świadczy o twoim zaangażowaniu oraz szacunku do drugiej osoby. 

Ostatnią kwestią jest Twoje podsumowanie prośby, którą kierujesz. Staraj się powiedzieć dokładnie jak druga strona skorzysta na udzieleniu Ci pomocy.

Pamiętaj, że w rzeczywistości XXI wieku, zarówno w pracy jak i w codziennym życiu, nie jesteś w stanie dojść do wszystkiego sam. Im szybciej zaczniemy wykorzystywać współpracę, dawać dużo z siebie, tym łatwiej będzie też nam prosić o pomoc, a druga osoba nie odmówi. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *