Kiedy rozpoczęłam pracę jako Project Manager, nawet nie marzyłam, że będę w stanie pomóc moim klientom w innych aspektach, takich jak analiza biznesowa.
Co więcej, nie widziałam korzyści z posiadania umiejętności biznes analityka w odniesieniu do projektu, interesariuszy i sponsora. Po kilku latach widzę, że z zarządzaniem projektami jest jak z jazdą samochodem – im dłużej jeździsz tym więcej widzisz dookoła siebie. Teraz doceniam współpracę z Project Managerem, który posiada umiejętności analityczne i sama rozwijam swoje.
A jak to wygląda w praktyce?
Koordynowałam wiele małych projektów. Sponsorzy nie widzieli potrzeby angażowania Analityków Biznesowych do projektów o krótkim czasie realizacji. Większość Project Managerów usłyszało w takiej sytuacji: Wymagania są jasne, nie potrzebujemy Analityka Biznesowego. I zazwyczaj były jasne… do pierwszego spotkania. Podczas warsztatów dotyczących wymagań, okazywało się, że każdy rozumiał je inaczej. W takiej sytuacji Project Manager ma tylko jedną opcję – skorzystać ze swoich umiejętności analitycznych.
Dlaczego kompetencje analityczne są ważne?
- Nie masz problemów z identyfikowaniem i dekompozycją wymagań sponsorów.
- Wiesz jak zapytać o priorytet wymagania: Czy naprawdę ta funkcjonalność jest MUST? Co zrobisz, jeżeli dzień przed wdrożeniem powiem Ci, że nie ma jej w tej wersji. Zatrzymasz wdrożenie? Jeżeli usłyszysz ‘nie’ wiesz, że prawdziwym priorytetem dla tego wymagania był SHOULD.
- Bierzesz pod uwagę wymagania niewspomniane w zakresie projektu, takie jak: bezpieczeństwo, weryfikacja pod kątem luk w zabezpieczeniach i inne, których nie wszyscy widzą.
- Jesteś w stanie zweryfikować wymagania. Jeżeli ktoś z zespołu developerskiego nie zrozumiał wymagań, przekujesz je na język IT.
- Rozmawiając z ludźmi, możesz w taki sposób formułować pytania, żeby zdobyć wiedzę, którą często trudno zdobyć (‘elicit knowledge’) – braki w rozwiązaniu, błędy pojawiające się w trakcie developmentu – dzięki takiej wiedzy, wiesz czy zespół jest w stanie skończyć terminowo pracę czy też nie.
Pamiętaj o Twojej podstawowej roli!
- Nie zapomnij, że jesteś przede wszystkim Project Managerem. Jeżeli mam być szczera, ja zapomniałam. Myślisz o funkcjonalności, którą biznes chce dodać, pamiętasz o interfejsie przyjaznym dla użytkownika, ale nie zapominaj też o budżecie, czy dacie dostarczenia projektu. Na koniec projektu zostaniesz rozliczony z roli Project Managera a nie Biznes Analityka.
- Wykorzystaj energię do zaplanowania koordynacji projektu, a nie do planowania jak rozwiązanie powinno wyglądać.
- Podkreśl ryzyko związane z brakiem Biznes Analityka w projekcie. Sponsor musi wiedzieć co może się zdarzyć.
- Pracuj nad dokumentacją w trakcie trwania projektu, nie traktuj jej jak ‘zło konieczne’, a możliwość zapisania wskazówek do kolejnych projektów.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Sprawdź szkolenia Agile BA – pod warunkiem, że wybierzesz dobrą szkołę szkolenie pomoże Ci rozwinąć analityczne skrzydła.