We wcześniejszych artykułach omówiłam wstęp do zarządzania procesem jakości oraz planowanie jakości. Teraz czas na zapewnienie jakości w trakcie całego projektu. Tak jak poprzednio odwołam się do PMBoKa.
Jak inaczej określić zapewnienie jakości? To dbałość o to, żeby dostarczane produkty były zgodne z wymaganiami klienta i dobrymi praktykami, tak, żeby cel biznesowy ustalony na początku projektu, został osiągnięty.
W ciągu trwania projektu, musimy zastosować zamknięty cykl działań, które wpływają na siebie:
- Gdy pojawia się nowy produkt projektu – ustalaj kryteria i wymagania jakościowe.
- Planuj zasady zarządzania jakością wraz z techniką pomiaru.
- Zapewniaj jakość procesów operacyjnych, takich jak np. realizacja zadań i prac.
- Kontroluj rezultaty pracy w trakcie jej trwania i po zakończeniu tworzenia danego produktu.
- Przez cały czas trwania projektu możesz weryfikować obowiązujące założenia i mechanizmy, na których opiera się aktualnie system zarządzania jakością. Jeżeli widzisz, że coś nie działa tak jakbyś tego oczekiwał/oczekiwała skonsultuj się z zespołem projektowym i pracujcie nad usprawnienie procesu.
Jako Project Manager danego projektu, nie jesteś jedyną osobą, która powinna zapewniać jakość w projekcie. Tak jak już pisałam w poprzednim artykule, za jakość ponoszą odpowiedzialność zarówno: Sponsor, Kierownicy Zespołów i osoby dedykowane do danego zadania. Każdy zgodnie z uprawnieniami jakie mają.
Pamiętaj, żeby dołożyć wszelkich starań w celu zapewnienia jakości w projekcie.
Co możesz zrobić?
- Dopilnuj, żeby osoby realizujące zadania dobrze rozumiały co oznacza ‘good enough’.
- Przed przystąpieniem do realizacji danego wymagania, zweryfikuj, czy jest szczegółowo wyspecyfikowane, omówione i zrozumiane przez wykonawców. Każdą wątpliwość lepiej wyjaśnić przed rozpoczęciem prac, niż po ich zakończeniu.
- Zadbaj, żeby klient zdawał sobie sprawę, że wyższa jakość oznacza dłuższą pracę i wyższe koszty. Niby jest to jasne, niemniej często klient nie mając tej informacji czarno na białym, może stwarzać problemy przy odbiorze prac bądź w trakcie ich trwania.
- Zawsze, nawet przy najmniejszym i najmniej ważnym produkcie opisuj wymagania jakościowe. Tak, żeby zarówno wykonawca jak i klient mieli jasność, czego mogą się spodziewać przy odbiorze.
- Kontroluj i zapisuj każdą zmianę, która wpływa na wymagania jakościowe, wraz z informacjami o zgłaszającym i akceptującym zmianę.
- Weryfikację jakości kieruj zawsze do odpowiednich osób i miej w zanadrzu ich akceptację. Tak, żeby nie było wątpliwości, kto odebrał produkt.
- Na końcu projektu podsumuj kwestię jakości, żeby nikt nie miał wątpliwości, że był to jeden z procesów w projekcie, a osobom zaangażowanym podziękuj za dbanie o jakość w trakcie trwania projektu.