Pisząc o autonomii i wpływie w metodyce Agile, zaczęłam się zastanawiać nad motywowaniem zespołu i określaniem celów działań. Dlaczego zespół narzeka przy niektórych projektach – nawet ambitnych? Czemu robi ‘pierdołę’ przez 4 dni, zamiast w 2 godziny? Daniel Pink, Dan Ariely jak i wielu innych naukowców udowodniło, że zadań bez określonego celu po prostu nie chcemy wykonywać. Nawet za duże pieniądze.
Ich eksperyment wyglądał następująco: badani otrzymali kartki z wymieszanymi literami i zostali poproszeni o znalezienie jak największej liczby par tych samych liter. Za pierwsze wykonanie ćwiczenia otrzymywali 3 dolary, za drugie 2,80 dolara itd. Zespół badanych był podzielony na trzy grupy: prace pierwszej z nich były przeglądane, komentowane krótkim kiwnięciem głowy i odkładane na bok. Prace drugiej grupy nie były w ogóle sprawdzane, po prostu odkładane na bok. Prace trzeciej grupy trafiały bez żadnego komentarza do niszczarki. I to właśnie trzecia grupa wykonała najmniej iteracji tego zadania mimo, że ich prace w ogóle nie były sprawdzane – zatem za najmniejszy wysiłek (nie musieli wcale dobrze wykonywać swojej pracy), dostaliby najwięcej pieniędzy, jednak nie widzieli, aby ich praca miała jakikolwiek cel. Najwięcej iteracji wykonała grupa pierwsza. A co z grupą środkową? Mieli wynik bardzo bliski do grupy… trzeciej.
Metodyka Agile świetnie wpisuje się w określanie celu działań:
- Projekt realizowany metodyką Agile ma jasno określony cel, a dodatkowo zespół określa cel konkretnych sprintów. Jeżeli jako PM zadbamy o to, żeby cel był określony techniką SMART, dodatkowo zwiększymy efektywność celu
- Podczas warsztatów dookreślamy cel, rozmawiamy o nim, wizualizujemy go na tablicy. Dodatkowo zespół rozmawiając codziennie na stand upach przypomina sobie go i w przypadku jakichkolwiek wątpliwości może je wyjaśnić
- Ciągła komunikacja ze Sponsorem powoduje, że nie zapominamy o potrzebie biznesowej, czyli naszym celu
- Praca w sprintach zapewnia dostarczanie prac co 2 – 6 tygodni, zatem częściowa realizacja celu jest widoczna już po kilku tygodniach pracy, co dodatkowo motywuje zespół do działania
- Podczas przeglądów sprintów Sponsor, lub jego przedstawiciel mają możliwość ‘kiwnięcia głową’ i pochwalenia zespołu, a także przedstawienia konstruktywnych uwag co do ewentualnych poprawek.
Wniosek? Brak jakiejkolwiek informacji zwrotnej na temat naszej pracy jest tak samo demotywujący jak wyrzucenie jej do kosza. Co więcej, jasno widać, że wykonywanie zadania bez celu lub świadomości celu niesie ten sam skutek – tracimy chęć do wykonywania zadania. Zatem pokazanie zespołowi jasnego celu, do którego dążymy, określenie potrzeb, które mamy spełnić lub wpływu, jaki ma nasza praca na innych/biznes, będzie działać motywująco na ludzi.