Jak często zastanawialiście się: Dlaczego informacja zwrotna jest tak ważna i jak robić to dobrze? Zapewne zawsze, gdy robiliście spotkanie dla swoich pracowników czy ocenę 360 stopni, a nawet kiedy wracaliście ze spotkania ze swoim kierownikiem i siadając przy biurku nie wiedzieliście czy bardziej chce wam się krzyczeć czy płakać. W książce Feedback (i inne brzydkie słowa) znajdziecie odpowiedź na to pytanie.
Książka przedstawia punkt widzenia z każdej strony, zarówno osoby, która poszukuje informacji zwrotnej, nadawcy i odbiorcy tejże informacji. W niezwykle prostych słowach i na konkretnych przykładach pokazuje, gdzie leży problem feedbacku i jak w prostych krokach nauczyć się odbierać, przekazywać i szukać informacji zwrotnej tak, żeby była satysfakcjonująca dla każdej ze stron – pomimo, że nie zawsze będzie pozytywna.
Autorka w 10 rozdziałach przedstawia: jaką robotę mamy do wykonania, żeby feedback był wartościowy. Zaczyna od złej sławy informacji zwrotnej, dalej pokazuje nam jaki ruch należy wykonać na rzecz naprawy feedbacku, a potem w kolejnych rozdziałach pokazuje nam jak na feedback reaguje odbiorca, czego boi się nadawca i czego szukają osoby, którym zależy na informacji zwrotnej. Wisienką na torcie jest rozdział 9 w którym znajdziemy proste, z życia wzięte scenariusze. Bardzo jestem ciekawa w ilu z nich zobaczycie siebie i czy po przeczytaniu wcześniejszych rozdziałów wypunktujecie błędy, pomyłki, które zostały popełnione w trakcie rozmów.
Dla mnie ta książka jest kolejną już pozycją wydaną przez wydawnictwo MT Biznes, która obowiązkowo trafiła do mojej biblioteczki, nie po to, żeby zajmować miejsce na półce, ale po to, żeby regularnie do niej sięgać i poszerzać swoją wiedzę. W końcu nie raz zareagowałam na informację zwrotną dokładnie tak jak sugerują autorki: walcz – uciekaj – trwaj w bezruchu, a sama przekazując informację bałam się powiedzieć wprost lub wymijająco odpowiadałam na konkretne pytania, żeby nie urazić mojego współpracownika.
Ostatnią kwestią, na którą chciałabym zwrócić uwagę to ciągłe przypomnienie przez autorki, że feedback jest nierozłącznym elementem naszej codziennej pracy – bez niego nie jesteśmy w stanie się rozwijać. Nie możemy go unikać i reagować na niego negatywnie. Jeżeli naprawdę zależy nam na naszym rozwoju musimy oswoić się z przyjmowaniem informacji zwrotnej, zabiegać o nią w taki sposób, żeby nie zrażać do siebie innych współpracowników i nauczyć się ją przekazywać korzystając z odpowiednich narzędzi. Spróbujcie koniecznie wprowadzić w życie wskazówki autorek, a jestem pewna, że nie pożałujecie. Dzięki tym wskazówkom i konkretnym narzędziom zbudujecie precyzyjną, wartościową i konstruktywną komunikację, która sprawi, że feedback naprawdę będzie wartościowy.
M. Tamara Chandler, Laura Dowling Grealish, Feedback (I inne brzydkie słowa). Dlaczego informacja zwrotna jest tak ważna i jak to robić dobrze. Wyd, MT Biznes, Warszawa 2020, s. 221.