Dlaczego? Czemu? Why?
‘5 Why’ jest znaną I często używaną techniką, która pozwala znaleźć problem identyfikując symptomy poprzez zadanie 5 pytań Why? (Dlaczego? Czemu?) w sposób sekwencyjny. Technika ta jest polecana do codziennej pracy nie tylko w IT, ale także w każdej innej branży oraz w codziennym życiu.
Stosowanie tej techniki nie jest trudne, trzeba pamiętać jednak o kilku podstawowych zasadach:
- Każda odpowiedź daje podstawy do zadania kolejnego pytania i przybliża nas do znalezienia prawdziwego problemu.
- Nazwa techniki wskazuje, że powinniśmy zadać dokładnie 5 pytań Dlaczego? Czemu? Why? ale może się okazać, że zidentyfikujesz problem po 3 lub po 7 pytaniach.
- Zawsze zadawaj pytania, które odnoszą się do danej sytuacji, nie ma standardowych pytań.
- Staraj się rozwiązać nie tylko bieżący problem, spróbuj też dotrzeć do źródła i popracuj nad procesem/schematem, który spowodował dany problem.
- Szukaj rozwiązania problemu, a nie osoby winnej.
- Gdy wydaje Ci się, że wspólnie z zespołem znaleźliście problem cofnij się 2 kroki wstecz, zadaj pytanie ponownie i sprawdź czy nie dostaniesz innej odpowiedzi.
A teraz przejdźmy do konkretów i realnych przykładów. Zacznijmy od pracy:
Przyznam, że w moim ostatnim projekcie technika 5 Why bardzo mi pomagała. Pracowałam z zewnętrznym dostawcą, który często próbował przekłuwać swoje problemy na problemy wszystkich dookoła. Dzięki temu, że zadawałam pytania, poznawaliśmy prawdziwe źródło problemu.
A teraz z życia wzięte…………
Jak widzicie, pół żartem, pół serio można też poćwiczyć i wykorzystać tę technikę w życiu prywatnym. Osobiście uważam, że mistrzami w tej dziecinie są reporterzy, którzy rozmawiają z politykami. Często stawiają polityków pod murem i zadając pytania, szybko, bez ogródek uzyskują ‘źdźbło prawdy’ – a to przecież dużo jak na rozmowę z politykiem.
Z jakiej techniki wy korzystacie? Czy macie swoje przykłady 5 Why (niekoniecznie poważne)? Podzielcie się!