W Kalifornii działa HeartMath Institute (Instytut Matematyki Serca), który od 25 lat bada relacje serca i mózgu, oraz weryfikuje co wpływa na naszą efektywność, budowanie dobrej atmosfery w otoczeniu oraz poprawę procesu decyzyjności, już o zwiększeniu kreatywności i innowacyjności nie wspominając. Badacze bardzo skrupulatnie weryfikują wpływ pozytywnych i negatywnych emocji na nasze zachowania i wprowadzają nowe techniki, które mają nam pomóc w bieżącej pracy. Jedną z takich technik jest „Szybka technika koherencji”, która pomaga szybko zrelaksować się po przeczytaniu denerwującego komunikatu czy po stresującym spotkaniu. Spróbuj ją wypróbować, oto co trzeba zrobić:
- Zamknij oczy i spróbuj sobie wyobrazić, że oddychasz sercem, dotknij dłonią blisko serca i powoli, i coraz głębiej bierz wdech i wydech.
- Przypomnij sobie krajobraz, sytuację, która cię uspokaja i przywołuje pozytywne emocje (radość, przyjemność, spokój, błogość).
- Po 2 minutach takiego relaksu serce przełączy się w „koherentną współpracę z mózgiem” i będziesz miał więcej zrozumienia, spokoju i efektywności.
Podziałało? Ja myślę, że już nieraz w ten sposób odreagowywaliśmy trudne spotkania czy decyzje, które dzień w dzień podejmujemy w pracy Lidera, czy PMa. Z punktu widzenia wyników badań instytutu, ważne jest to, żeby wykonywać je „automatycznie” po każdej takiej sytuacji, wtedy szybciej „wracamy do formy” i spokoju, który niewątpliwie jest potrzebny w naszej pracy. To jeszcze nie koniec. Ostatnio przeglądając stronę z badaniami HeartMath Institute natrafiłam na pojęcie ( i jednocześnie zjawisko) bouncebackability, co w wolnym tłumaczeniu znaczy umiejętność wskakiwania na swoje miejsce. Jako Lider/PM nie jesteś w stanie unikać ciężkich spotkań, trudnych decyzji, które wywołują u ciebie stres czy przeciążenie. Ale możesz się nauczyć „szybko wracać na swoje miejsce”. Żeby tak się stało musisz zrestartować swój mózg. Jak to zrobić?
- Weź kartkę i narysuj/napisz na niej co doprowadziło cię do furii, zdenerwowania.
- Wpisz wszystko co ci się kojarzy z tą furią (nawet jak to będzie niecenzuralne).
- Odwróć kartkę na minutę, a potem przeczytaj to co napisałeś i spróbuj oddzielić swój punkt widzenia od realnych faktów.
- Oddychaj sercem (popatrz wyżej na Szybka technikę koherencji).
- A teraz ponownie weź czystą kartkę i jeszcze raz napisz co doprowadziło Cię do furii i powtórz punkty od 1 do 3.
Nie obiecuję, że za drugim razem wszystkie myśli będą pozytywniejsze, ale na pewno będzie tam więcej faktów niż twojej oceny. Czasem zdarzą Ci się takie sytuacje, że będziesz musiał powtórzyć to ćwiczenie kilkukrotnie, żeby kartka nie zawierała przekleństw. Ale jeżeli zaczniesz je wykonywać po niemal każdej takiej sytuacji, zobaczysz różnice. Sam mózg zacznie podpowiadać, że nie warto się denerwować i serce zacznie się synchronizować z mózgiem. Co dzięki temu osiągniesz?
- poprawisz efektywność swojej pracy
- prowadząc spotkania, dyskusje będziesz unikać agresji, nawiązywania konfliktów i zaczniesz swoim zachowaniem zarażać innych
- Twoja kreatywność, innowacyjność wzrośnie
- Zaczniesz zarażać pozytywnym nastawieniem swoich kolegów z pracy
- Przestaniesz się przejmować tymi, którzy cię permanentnie denerwują ( a nie będziesz olewać pracy).
Wypróbujcie koniecznie! Polecamy!