Koncepcja 5:1 Johna Gottmana (www.gottman.com) to koncepcja budowania oraz utrzymywania relacji w związku, opartych o zaufanie. Panowie Robert Levenson oraz John Gottman obserwowali pary małżeńskie w trakcie swoich badań a następnie sformułowali takie wnioski, które można przenieść na relacje w pracy i odpowiednio zbudować więź nie tylko w parach ale w całych zespołach.
Zacznijmy od wniosków, które zostały wyciągnięte przez Panów w trakcie badań par małżeńskich:
- Wzajemne relacje w małżeństwie są inne w zależności od fazy związku. Inaczej wyglądają w przypadku par, które słabo sobie radzą, a inaczej w przypadku par w rozkwicie.
- Różnica pomiędzy parami sprowadza się do stosunku pozytywnych i negatywnych interakcji w przypadku konfliktu.
- Małżeństwa, które są stabilne i szczęśliwe mają na każdą negatywną interakcję minimum pięć pozytywnych (1:5)
- Panowie byli w stanie przewidzieć rozwód w przypadku 90% par, którym nie udało się zachować stosunku 5:1 w relacjach pozytywnych i negatywnych.
Jak w praktyce można przenieść ten stosunek oraz jak na bazie tych doświadczeń zbudować relacje w zespole?
Nie można na siłę wymyślać pozytywnych informacji/rzeczy ot tak, żeby powiedzieć coś miłego na osłodę do pojedynczej uwagi. Ale tak to już jest, że często wyłapujemy drobne pomyłki, a nie doceniamy kolegów za ich dobrze wykonaną codzienną pracę czy nadgodziny.
Feedback traktujemy jako zło konieczne (półroczna rozmowa oceniająca, a nie stosujemy informacji zwrotnej na bieżąco. W przypadku tej koncepcji, liczy się to, żeby dziękować i doceniać współpracowników na bieżąco. Małymi krokami, serdecznymi gestami dojść do stosunku 5:1.
Pozytywna relacja to wspólny (w aktualnych czasach) wirtualny obiad czy spotkanie. To także wsparcie, gdy ktoś ma gorszy dzień lub pomoc jak samemu skończyło się wyznaczone zadania. A teraz was zaskoczę, pozytywną relacją jest też konstruktywna krytyka, poparta merytorycznymi uwagami i wsparciem w naprawieniu błędu.
Jeżeli codziennie będziecie pamiętać o stosunku 5:1 z czasem przyjdzie wam to naturalnie i bez kombinowania. Będziecie zwracać uwagę na wzajemne relacje, potrzeby i wspierać codziennie swoich współpracowników. Taka codzienna praca nad relacjami zaowocuje mniejszą rotacją pracowników, zwiększeniem zaufania i wsparcia w zespole, a także lepszą oceną zespołu z zewnątrz, co w konsekwencji na pewno przerodzi się na lepsze wyniki finansowe firmy.