Product Owner, Project Manager, Zarządzanie jakością

Wstęp do procesu zarządzania jakością w projekcie

Jakość jest jednym z trudniejszych procesów zarządzania projektami. Dążenie do doskonałości nigdy nie było łatwe i niestety często kończy się na planowaniu, bądź znika w trakcie trwania projektu, ze względu na terminy, zmiany priorytetów czy konieczność cięcia kosztów.  Często wynika to z zapędów QA do totalnej perfekcji lub ze złego zrozumienia jakości. 

Jakość polega na zapewnieniu, że dany produkt jest dobrze zaprojektowany i zapewni określone wymagania i potrzeby użytkownika. Stąd niezwykle (po raz kolejny) ważna jest specyfikacja wymagań w której znajdziemy parametry produktu. Weryfikowanie jakości projektu powinno być też nastawione na redukcję kosztów utrzymania i rozwoju produktu. Ważne jest też to, żeby produkt był ‚good enough‚ i to co to oznacza jest do doprecyzowania z klientem na etapie inicjowania projektu.  

Czy projekt może być realizowany bez procesu zarządzania jakością? 

W każdej metodyce ten proces istnieje i każda metodyka jasno precyzuje co się stanie, jeżeli jakością nie będziemy zarządzać. 

A jak to wygląda w rzeczywistości? 

Sama uczestniczyłam w projektach, gdzie był nacisk na odpuszczenie jakości kosztem szybszego wdrożenia. Próba stosowania metodyki PSNP (Poprawi Się Na Produkcji) doprowadzała do tego, że operacja (projekt) się `udała’, a pacjent (produkt) zmarł wcześniej czy później. Przy dobrych wiatrach udało się go reanimować, ale koszty reanimacji były znacznie większe od kosztów, które byśmy ponieśli gdybyśmy realizowali proces zarządzania jakością w ramach projektu. 

Jakich zasad powinniśmy przestrzegać, żeby proces zarządzania jakością miał sens i przyniósł jak najwięcej korzyści zarówno dla klienta jak i dla dostawcy?

  1. Zapobiegaj, żeby nie leczyć – czyli dbaj o jakość przez cały projekt, zgodnie z cyklem zarządzania jakością, żeby nie było problemów po kontroli klienta. Koszt zapobiegania wystąpienia błędów jest znacznie mniejszy od kosztów poprawek na produkcji (zwłaszcza jak do tego dojdą kary SLA).
  2. Zadowolenie klienta (odbiorcy projektu) – Jako dostawca musisz mieć pewność, że prawidłowo interpretujesz sprecyzowane wymagania, a to co robi Twój zespół w ramach projektu jest prawidłowo ukierunkowane. Realnie: klient powinien uczestniczyć w projekcie aktywnie i mieć możliwość weryfikacji produktu już na etapie wytwarzania produktu. Im wcześniej odkryjesz ewentualne niejasności lub brak zrozumienia wymagań tym szybciej wrócicie na właściwą drogę w projekcie. 
  3. Continuous Improvement – w trakcie trwania projektu cykl: zaplanuj – wykonaj – zweryfikuj – działaj (plan – do – check – act) powinien trwać cały czas. Jest to podstawa procesu zarządzania jakością. 
  4. Odpowiedzialność kierownictwa i zespołu – mówi się, że sukces ma wielu ojców a porażka jedynie jedną matkę. Proces zarządzania jakością powinien być tak ukierunkowany, żeby zarówno za sukces jak i porażkę odpowiedzialność wziął nie tylko zespół, ale także kierownictwo.

W poszczególnych metodykach znajdziecie więcej lub mniej zasad, ja starałam się wybrać te które są kwintesencją procesu i bez których będzie Ci trudno zarządzać jakością. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *