Agile, Analiza biznesowa, Analiza IT, Komunikacja, Planowanie, Project Manager, Raportowanie, Zarządzanie czasem, Zarządzanie jakością, Zarządzanie ryzykiem, Zarządzanie zespołem, Zarządzanie zmianą, Zwinne

Wpływ sponsora a autonomia zespołu w podejściu Agile

Wiele firm boi się wdrożyć Agile ponieważ to podejście kojarzy im się z utratą wpływu Zarządu na pracę developerów oraz ze zbyt dużą autonomią specjalistów. Czy rzeczywiście tak jest? I czy Agile jest w stanie zapewnić sponsorowi poczucie wpływu na tworzone rozwiązania? W tym wpisie, postaram się odpowiedzieć na te pytania.

Wprowadzając podejście zwinne musimy pamiętać o tym, że:

  • Zespoły same się organizują – nikt (ani sponsor, ani kierownik projektu) nie powinien im narzucać metodyki pracy, podziału zadań czy kolejności realizacji. Jedyną wytyczną jest priorytetyzacja funkcjonalności/zakresu projektu.
  • Sponsor oczekuje konkretnej wartości biznesowej, Kierownik Projektu planuje działania na wysokim/ogólnym poziomie, a zespół planuje poszczególne etapy oraz jest rozliczany z ich realizacji.
  • Zespół, czyli twórcy rozwiązania określają estymacje, no bo kto lepiej wie ile im to zajmie? Kierownik Projektu może tylko przypominać o deklaracjach, które zostały podane oraz motywować zespół do brania odpowiedzialności za wskazane szacunki.
  • Zespół powinien mieć wsparcie w postaci Kierownika Projektu, który jako Servant Leader będzie ich wspierał i pomagał.

A teraz popatrzmy z perspektywy sponsora:

  • Sponsor przychodzi z pomysłem, kasą i terminem realizacji jego potrzeby biznesowej.
  • Wskazuje kierunek działań, określa zespołowi priorytetyzację zakresu.
  • Monitoruje działania zespołu przez cały czas trwania projektu.

Pamiętajmy też o dodatkowych aspektach, które wpłyną na wpływ sponsora oraz poczucie autonomii i ważności zespołu:

  • Zespół powinien mieć szansę podpowiedzenia sponsorowi jak powinien wyglądać produkt, wtedy zwiększy się zaangażowanie emocjonalne zespołu w projekt i poczucie bycia prawdziwym właścicielem końcowego efektu –jednocześnie  bez zmniejszenia wpływu sponsora.
  • Sponsor i zespół powinni działać na zasadach partnerskich, bo atmosfera wspiera motywację i jakość pracy.
  • Zespół powinien być zżyty, mieć wszystkich niezbędnych ekspertów i szanować się wzajemnie. Jeżeli pracujemy z zespołem niedojrzałym, który dopiero się kształtuje, emocje oraz brak doświadczenia na pewno wpłyną na odczucie posiadanej autonomii.

Każdy z nas lubi decydować o sobie i kierunkach swojego rozwoju. Jest to całkowicie normalne i człowiek nie jest w stanie z tego zrezygnować również w pracy. Obowiązkiem sponsora jest zapewnić budżet, zasoby oraz jasno określić zakres prac.  Zespół pracując nad nową aplikacją, postawieniem nowej infrastruktury czy migracją pomiędzy DC a Cloud nie będzie pytał sponsora jak to zrobić. Nie będzie określał poszczególnych kroków migracji czy narzucał detali. Jednocześnie pracując w organizacji zespół dostosuje się do narzędzi z których korzysta firma, skorzysta z procesów/procedur wdrażania, które są zaakceptowane przez Dyrektorów działów czy Zarząd, ale to zespół powinien dbać, żeby rozwiązanie było wdrażane według najlepszych zasad i reguł, zgodnie z kryteriami jakości przyjętymi na początku projektu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *